Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2011

Οι Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας είναι παρελθόν για τους νέους Δήμους ;


     Παρακολουθώντας  όλο αυτό το διάστημα τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, όσον αφορά την εφαρμογή του Καλλικράτη στην εκπαίδευση παρατηρούμε τη μια πλευρά του νομίσματος, αυτή που αναφέρεται στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις των σχολικών μονάδων.  Η προσπάθεια αυτή του ΥΠΔΒΜΘ συνάντησε όπως ήταν φυσικό πολλές αντιδράσεις. Η διαφαινόμενη , αλλά εν κρυπτώ διαδικασία διαβούλευσης καθώς επίσης η αντιδημοκρατική προσπάθεια επιβολής (μέσω των υπηρεσιακών παραγόντων) των «ντε φάκτο» των καταργήσεων των σχολικών μονάδων κυρίως της περιφέρειας, πέφτει από ότι φαίνεται στο κενό.  Επειδή οι καιροί είναι «πονηροί»,  έτσι πιστεύουμε τώρα, αλλά μπορεί να  "ξημερώσουμε"  με  γενικευμένες καταργήσεις.     Η σπουδή πολλών υπηρεσιακών παραγόντων να να προτείνουν εκτεταμένες καταργήσεις - συγχωνεύσεις, στην κατεύθυνση βέβαια των εντολών που είχαν, έριξαν φως στις προθέσεις του  ΥΠΔΒΜΘ.
Είναι πλέον «ηλίου φαεινότερο» ότι η προσπάθεια αυτή έγινε μόνο για δημοσιονομικούς λόγους και η αναφορά σε «παιδαγωγικά κριτήρια» ήταν καθαρά υποκριτική.
Με την ψήφιση βέβαια του ν.3852/2010 ( Καλλικράτης) , αναδεικνύεται ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που θα ήθελα να επισημάνω.
Η πάλαι ποτέ Δημοτική Επιτροπή Παιδείας δεν προβλέπεται πουθενά στον νέο νόμο του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ. (Προβλέπεται όμως στον ν. 1566/85 άρθρο 50 που είναι σε ισχύ)
Αντί αυτής στο ν.3852/2010 βλέπουμε την ύπαρξη τριών επιτροπών:
  1. Οικονομική επιτροπή
  2. Επιτροπή Ποιότητας Ζωής
  3. Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης
Εκ πρώτης όψεως διαφαίνεται  ότι τα θέματα παιδείας εντάσσονται εν μέρει στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής ή την Επιτροπή Διαβούλευσης, αλλά η ουσιαστική αρμοδιότητα των νέων Καλλικρατικών Δήμων σε σχέση με τα σχολεία θα περνά μέσα από τις Δημοτικές Σχολικές Επιτροπές (1 για την Α΄θμια και 1 για τη Β΄θμια)
Προβλέπονται επίσης τα νέα σχολικά συμβούλια για τα οποία δεν καθορίζεται ο ρόλος τους, ούτε με ποια διαδικασία θα εκπροσωπούνται οι εκπαιδευτικοί σ΄αυτά.
Σύμφωνα με την απόφαση 8440/24-2-2011 του κ. Ραγκούση επίσης προβλέπεται η Δημοτική Σχολική Επιτροπή να αποτελείται από:
Τουλάχιστον δύο διευθυντές, εκ των πέντε αρχαιοτέρων ( κάτι μας θυμίζει αυτό, δηλαδή όπως στα ΠΥΣΔΕ;)
Τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος της αντίστοιχης ένωσης γονέων.
Τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος των μαθητικών κοινοτήτων και κατά τις συνεδριάσεις των Σχολικών Επιτροπών, όταν συζητούνται θέματα τα οποία αφορούν συγκεκριμένη σχολική μονάδα, καλείται ο οικείος διευθυντής σχολικής μονάδας, ο οποίος συμμετέχει με δικαίωμα ψήφου.
     Δυστυχώς δεν βλέπουμε πουθενά εκπρόσωπο του οργανωμένου συνδικαλιστικού κινήματος των εκπαιδευτικών, λες και η διαδικασία αυτή δεν θα πρέπει να τους αφορά. Δεν υπάρχουν επίσης εκπρόσωποι μαζικών φορέων που θα έπρεπε να είχαν λόγο για τα θέματα της εκπαίδευσης στο χώρο τους.
Το έλλειμμα αυτό (δηλαδή τη μη σύσταση Δημοτικής επιτροπής Παιδείας) με το νέο νόμο εκμεταλλεύτηκε η πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ και υπηρεσιακά προσπάθησε να περάσει από το παράθυρο τις καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων.
    Επειδή ο δήμαρχος έχει δικαίωμα να παραπέμψει οποιοδήποτε θέμα σε Επιτροπή που συγκροτείται για το συγκεκριμένο αυτό θέμα ( προβλέπεται από τον Καλλικράτη), επιβάλλεται οι Δήμαρχοι να συστήσουν Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας, άλλωστε ο νόμος 1566/85 άρθρο 50 που τις προβλέπει εξακολουθεί να είναι σε ισχύ , όπου έστω και εισηγητικά – συμβουλευτικά θα επιλαμβάνονται των εκπαιδευτικών θεμάτων. 
     Θα πρέπει ακόμα η απόφαση για τη συγκρότηση των σχολικών επιτροπών που εξέδωσε το Υπουργείο Εσωτερικών, να αναμορφωθεί ώστε να συμμετέχουν σ΄αυτή οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και των μαζικών φορέων της περιοχής.
Κωνσταντίνου Κωνσταντίνος - Φυσικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου